newyorčanka: the blog

June 12, 2007

Reforma imigracije

Filed under: Svašta — Lidija @ 6:24 am

Iako sam, kao diplomirani politolog, djelomično stručna da napišem post o nedavnim događanjima u američkom zakonodavstvu, ovaj post pišem prvenstveno zbog toga jer iz upita u mailovima i na Skypu vidim da se dezinformacije šire kroz ilegalnu hrvatsku imigraciju u Americi kao ljetni požar.

Stoga…

NOVOG ZAKONA O IMIGRACIJI NEMA.

Bez obzira na to što ste negdje od nekoga čuli, nema potrebe skupljati dokumente i spremati se na ambasadu.

(Kad smo već kod toga, u Americi nema američkih ambasada, činjenica koju sam i lani i ove godine nebrojeno mnogo puta objašnjavala. Hrvatski konzulati ne mogu pomoći kod imigracijskih pitanja. Ako netko treba INS, ili kako se po novom zovu USCIS, na njihovim web stranicama ima listu lokacija.)

Nakon jednog neuspjelog pokušaja prošlo ljeto da se donese novi zakon koji bi na neki način regulirao status nekih 12 milijuna ilegalnih imigranata, prije nekoliko tjedana su (nakon mjeseci rada u tajnosti) zajdnički novi prijedlog predstavili demokratski i republikanski senatori. Od samog početka, taj je prijedlog naišao na oštru opoziciju s obje strane.

Zašto?

Ja mislim da je imigracija jedna od rijetkih tema o kojoj svatko u ovoj državi ima mišljenje. A, problem je u tome da su mišljenja na suprotnim stranama spektra. Ili bi sve ilegalce deportirali ili bi ih sve legalizirali. Svaki prijedlog zakona koji je u sredini, razljutiti će one s druge strane.

Tako je nakon nekoliko dana debate u Senatu, prošlog četvrtka prijedlogu zakona konačno izglasan povratak na policu. (Kad u novinama piše Immigration bill stalls in Senate, to znači da je zakon zapeo u Senatu. Dovoljno je u bilo kojem rječniku potražiti značenje glagola stall da bi se raščistile sve nedoumice.)

Iako u danima nakon što je zakon skinut s diskusije u Senatu i Demokrati i Republikanci, a osobito Prezident Buš pričaju da će prijedlog zakona oživiti i uspješno ga progurati kroz Senat i Kongres da bi konačno postao zakonom, bojim se da je sve to politička igra. Bush želi progurati zakon jer je on trebao biti njegov veliki pridonos u drugom mandatu. Ne samo da je izgubio svu podršku i popularnost među Amerikancima, čini se da više nema nikakvog utjecaja ni na svoje republikanske senatore i kongresmene. To je tužno. :-)
Demokrati, s druge strane, se moraju jako portuditi da bi na predstojećim izborima izgubili, ali poznavajući njih, to ni ne bi bilo neobično. No, reforma imigracije je jedna od onih hot button issues i idući predsjednik će po tom pitanju nešto morati poduzeti.

Gdje sam ja u svemu tome? Iako sam oduvijek s lijeve strane političkog spektra (da budem točnija, lijevo od centra, svakako ne ektremna ljevica!), po prvi put sam se našla u situaciji da se slažem s Republikancima. Da, mislim da je ovaj prijedlog zakona de facto amnestija za 12 milijuna ljudi koji su prekršili zakone ostavši u državi nakon isteka vize (ili ušavši u državu ilegalno). Svi mi koji godinama plaćamo vize, advokate i razne fees ovoj državi biti ćemo kažnjeni zbog toga što smo poštivali zakone jer mi nećemo imati nikakva prava donese li se ovaj zakon.

Tako sam ja mogla uštediti dobrih desetak tisuća dolara koje sam potrošila na moj desetogodišnji legalni život u Americi. Što je još i bolje, nisam morala studirati ni učiti engleski, jer većina ilegalaca su neobrazovani i bez ikakvih kvalifikacija. Štoviše, da sam ilegalka, mogla sam se lijepo prikrpati socijalnoj pomoći, od njih dobijati markice za hranu, pomoć za stanarinu i besplatno zdravstveno osiguranje. Sve to ilegalci iz države vuku bez da njoj išta daju. Nitko ne zna beknuti riječ engleskoga, ali svi znaju koje beneficije imaju.

A, argument da će nakon legalizacije svi oni plaćati porez me nasmije do srca. Netko tko ne zna engleski i nema nikakve kvalifikacije, radi za minimalac od $5.15 godišnje i za 35 sati rada tjedno zaradi $10,000 na godinu. Ne samo da neće plaćati porez, nego će državu još više koštati jer će svi dobijati Earned Income Credit, a da ne govorimo da će kasnije svi imati prava na Social Security, gdje već sada nema dovoljno novaca.

All that being said, nije mi žao ni truda ni novaca koje sam uložila u sebe. Mlada sam, zdrava i pametna i bilo bi me sram da djetetu hranu kupujem s markicama socijalne pomoći. I znam da mnogi razvlače i komentiraju moj način života i standard, a svima im mogu poručiti samo jedno: svatko od nas kroji svoju sudbinu. Ako ja svojem djetetu želim platiti privatnu školu, to je moj odabir. Plaćam je svojim novcem koji sam pošteno i vrijedno zaradila.

delicious | digg | reddit | facebook | technorati | stumbleupon | chatintamil

17 Comments »

  1. Poučna priča, slažem se sa svim što si rekla. ‘Čist račun-duga ljubav’.

    Comment by Jure Zagreb — June 12, 2007 @ 7:26 am

  2. Slicnih problema ima i ova drzava.
    Sto te stvarno ljudi napadaju o tvom nacinu zivota?

    Comment by zvrk — June 12, 2007 @ 8:20 am

  3. Znaš i sama moje mišljenje o tom pitanju. Sigurna sam da će se neki osjetiti uvrijeđenima čitajući tvoj post, no nisi izrekla niti jednu laž. Ja osobno ne znam da li je još u kojoj državi dopušteno ilegalcima da imaju soc.pomoć,hranu,zdravstvo i sl. stvari, kao što je kod tebe. Meni recimo nikada nije bilo jasno kako u USA ilegalci mogu otvoriti firme. U Hrvatskoj ako te uhvate bez papira ideš u prihvatilište i nakon (pretpostavljam) suđenja daju ti nešto love i deportiraju. Znam da je Amerika velika i da di bi stigli kada bi se bavili legitimiranjem. Također uvijek sam se pitala zar te ljude nije strah da ih ne ulove i život im se sruši u tom trenu jer kakvu sigurnost oni imaju?

    Comment by maja — June 12, 2007 @ 8:59 am

  4. Lidija, kao da si moje misli napisala. Ja se vec dugo dvoumim da li da ista napisem o toj temi i uvijek odustanem. Jednostavno me nervira cinjenica sto sam ovdje 9 i pol godina legalno, platila sam toliko fees za razne dokumente, udata sam za Americkog gradana, a vec skoro dvije godine cekam da mi odobre zahtjev za Green Card. Ovog vikenda im opet moram poslati $200 za produzetak radne dozvole.
    Ali opet, kao sto kazes, volim svoj zivot i definitivno dijete saljem u privatnu skolu.

    Comment by Jaca — June 12, 2007 @ 9:18 am

  5. Ne znam kak’ je svim tim ljudima, koji su te na skypeu ili kroz mail preispitivali o tom zakonu, promakla vijest koja je bila i na dnevniku da novog zakona o imigraciji nema.

    Smatram da ti uopce nemas razloga ispricavati se ili cak i objasnjavati svoj nacin zivota. Radila si za sve sto imas i sto svom djetetu mozes pruziti. A tko to ne moze prihvatiti… tough luck… :-)
    (PS. Eto i mene natrag medju zive - isplivala ja iz HR administracije :-D)

    Comment by Mirela — June 12, 2007 @ 11:48 am

  6. @jure - upravo tako. ako nista ne dajem, zasto bih nesto ocekivala za uzvrat?

    @zvrk - mislim da problem ilegalne imigracije postoji u svim zemljama, samo ovisi u kolikoj je mjeri rasiren i koliko se zemlje zele boriti protiv njega.

    a, sto se tice napada na moj nacin zivota, na to sam vec skoro pa navikla. lakse je muciti se tudim zivotom nego prihvatiti svoj.

    @maja - americi ocito ilegalna imigracija na neki nacin pase, inace je ne bi tolerirali. no, nitko te ilegalce ne tjera da budu tu. kao sto je davno netko na jednom od blogova napisao, za odlazak iz amerike ne treba viza. samo karta u jednom smjeru.

    @jaca - ja se vec dugo ne brinem oko toga jesu li moja misljenja popularna ili ne. kad imam nesto za reci, onda to i napisem. ako se nekome ne svida, ne mora citati. ovaj blog je samo i u potpunosti opinion piece. :-)
    @mirela - ja isto ne znam kak su to ljudi propustili, ali ti ne bi vjerovala s kakvim mi sve ljudima idejama pisu. ima ih kojima rodbina koji su u americi savjetuju da samo dodu, zena je trudnica, ona nek rodi tu i svi ce dobiti papire. je, kak da ne?! no, nije mi jasno kakva je to osoba koja nekome moze davati takav savjet od takve ogromne vaznosti i toliko vaznim posljedicama, BEZ DA ZNAJU O CEMU PRICAJU?!

    jel’ se ti vracas k nama uskoro?

    Comment by Lidija — June 12, 2007 @ 2:05 pm

  7. Iako se slažem s tobom, čini mi se da Američka ekonomija prilično uživa na račun jeftine radne snage, tako da nisam sigurna da oni ništa s time ne dobivaju…Naravno, u usporedbi s ljudima koji su legalno tu i plaćaju sve fees to sucks! S druge strane, Hrvatska možda nema problema s imigracijom na taj način, let’s face it, nije da su svi ludi za životnim uvjetima koje nudi, ali je još uvijek opterećuju problemi socijalističke prirode :) Pa su tako ljudi potpuno nenaviknuti da bi se trebali brinuti sami za sebe, možda dugročno ulagati kako bi imali bolju zdravstvenu skrb ili mirovinu…Još jedna stvar, ne znam koliko si pratila, ali me baš zanima, kao jedna intelektualka koja živi izvan matične zemlje kako gledaš na ovu kalvariju oko glasanja dijaspore?! Jer meni se potpuno logično čini ovo: svi koji žive više od pola godineu bilo kojoj zemlji imaju pravo glasa, ukoliko se radi o obrnutom slučaju nemaju razloga glasati u toj zemlji jer ih ionako te stvari ne zahvaćaju…

    Comment by Iva — June 13, 2007 @ 2:56 am

  8. Ups! Sorry, iz nekog razloga je postao dva puta…

    Comment by Iva — June 13, 2007 @ 5:20 am

  9. Nisam znala da smo kolegice po struci. A kaj se auslendera i imigracijskog zakona tice, ah ni ovdje nije bolje, ovi na socijali dobe tak pristojne novce da im se zaista ne isplati ici raditi i ispod crte imaju kvalitetniji zivot nego neka blagajnica koja crnci po cijele dane i na rakju joj ne ostane ni sat vremena u dnau da ga posveti sebi. No meni ponos ne dopusta visiti na socijali pa makar da se radi o istoj svoti novaca jednaq na jedan ali osjecaj je sasvim drugaciji. Tako su me odgajali i nije mi zao.

    Comment by jja — June 13, 2007 @ 5:28 am

  10. @iva - svakako i bez daljnjeg. americi ocito pase jeftina radna snaga i ja ne vjerujem da ne postoji nacina da se regulira ulazak i ostanak u drzavi onima koji nemaju dokumente. no, to je po meni sasvim drugi dio price. samo zato jer ih je amerika voljna iskoristiti ne znaci da je ok da ilegalci s pravom ostaju tu i koriste beneficije koje nisu zasluzili.

    sto se glasanja dijaspore tice, to pricam vec godinama i nikad mi nije bilo jasno sto netko tko zivi u americi (kanadi, australiji, argentini, bosni i hercegovini…) ima glasati na izborima i krojiti zakone i sudbinu zemlje u kojoj ne zivi. meni je to totalna nebuloza i prozirno ulizavanje dijaspori radi para. iako mislim da su ta vremena prosla jer ni dijaspora nece zauvijek skupljati novce koje ce onda politicari pokrasti.

    no, ja se ionako ne smatram dijelom te dijaspore. ja sam u svom filmu. ne idem u hrvatsku crkvu, ne druzim se u hrvatskom centru, ne glasam na hrvatskim izborima i ne trazim americkog hrvata da se udam za njega. ali, znas sto? ja volim hrvatsku. :-)
    @jja - jesmo, jesmo. s tim da sam se ja sad prebacila u totalno druge vode. sto se auslendera tice, ne bih rekla da im je ovdje zivot kvalitetniji na socijalnoj po moci nego nekome tko radi. ne znam, mozda sam u krivu, nikad nisam bila na socijalnoj pomoci i nikad nisam bila bas bez novaca, koliko god da ih nekad nisam imala puno. jednako kao sto i ti pises, jedna je stvar dobijati naknadu od drzave, a jedna sasvim druga istu tu svotu zaraditi radom.

    Comment by Lidija — June 13, 2007 @ 5:55 am

  11. Mozda… jedan “povratak” u USA je definitivno planiran - road trip negdje s frendicom. :-)
    Za sada nemam nista sto bi mi omogucilo odlazak u USA na duze, no prijavila sam se na jedan “grant” u HR, s cime bi imala “work visits” u Seattle-u jednom godisnje po mjesec dana… no mozda da se ubacim u ilegalce kad nema penaltya? :-D :-D :-D

    Comment by Mirela — June 13, 2007 @ 11:17 am

  12. Lidija, slazem se s tobom u velikoj vecini sto si rekla. O djelu koji se dotice razglabanja o tvom stilu zivota, kako si i sama rekla, svi mi krojimo svoju sudbu. Uzivaj, zasluzila i naravno nemoj zaboravit da nije vazno STo prica, nego TKO prica!

    Samo dodatni komentar za jja-zivio sam u Njemackoj u krivo vrijeme, s njem drzavljanstvom i diplomom i nasao se u situaciji da sam morao traziti od drzave jer überqualifiziert je isto lose biti ako hoces radit u normi da si zaradis. danas zivim u drugoj zemlji s poslom za koji sam kvalificiran, zaradjujem odlicno i uzivam u svemu sto mi pripada zaradom. nije sve crno bijelo i ne daj boze jednog dana obut cipele koje nismo htjeli.

    Comment by anonymus — June 13, 2007 @ 6:24 pm

  13. Anonimus, hoces reci da nisi imao za zivot zbog svojih previsokih kvalifikacija? Sto te sprijecilo da radis posao ispod svojih kvalifikacija, kao recimo stojis na blagajni? Ja sam to sa svojom diplomom radije radila nego bila drustveni parazit. Dok imam zdrave ruke i noge sve je bolje od milosrdja. Toliko od mene. Neanonimne.

    Comment by jja — June 14, 2007 @ 6:44 am

  14. überqualifiziert -im Sinne du kannst die Arbeit nicht bekommen obwohl du Sie gerne hättest.Ali i intelektualnih parazita ima koliko vidim. Ostalih komentara cu se suzdrzat.

    Comment by anonymus — June 14, 2007 @ 9:12 am

  15. @anonymus - slazem se da je vazno uvijek obratiti paznju na to tko nesto prica i zato vecinu vremena ne dam da me to smeta. no, kad do mene dodu price nekoga ljudi koji se drze mojim kvazi-prijateljima, a iza leda razvlace moj zivot, onda me to malo razljuti.

    ne razumijem ovaj dio na njemackom, ali znam da se meni dogodilo da sam bila prekvalificirana i tesko sam nasla posao. kad sam prekinula s amelijinim ocem i odlucila da karijera domacice nije za mene, krenula sam traziti posao. s fakultetskom diplomom, ogranicenim radnim iskustvom, i dovoljno vremena samo za part-time job, javljala sam se na oglase za sekretarice, asistentice i tome slicno. nitko me nije htio uzeti jer su svi komentirali: ah, ti si za ovaj posao daleko prekvalificirana, tebi ce to dosaditi. sve dok jedna jako promocurna advokatica nije skuzila da za $10/sat moze dobiti $50/sat vrijednu asistenticu.

    Comment by Lidija — June 14, 2007 @ 9:21 am

  16. Anonimus mozes posao uvijek dobiti, ne traum job ali posao da, vidi sto pise Lidija u zadnjem komentaru. Ako me jedno zivot naucio onda je to da u vezi posla najvise kukaju oni kojima se ne radi. Pri tom ne mislim na tebe jer te ne poznajem…i “du kannst die Arbeit nicht bekommen” iz te formulacije vec proizlazi tvoj stav. Posao se ne DOBIVA. On se trazi i nalazi. Naravno da ima i intelektualnih parazita ali takvi danas ne opstaju dugo ovdje, ekonomska situacija se promijenila i tko ne zna/ne zeli raditi nema posla. Ali takvima su uvijek neki drugi krivi, politika, drzava, ma svi drugi.Vidim da si na vrijeme otisao iz DE danas ti ne bi dali pomoc nego ti ponudili bilo kakav posao, hoces neces.

    Comment by jja — June 14, 2007 @ 9:49 am

  17. Ej, Lidija, ma nista se ne uzrujavaj oko toga kaj ljudi okolo pricaju. Svi su pametniji i znaju bolje. Tak i mene povlace,sve ono potiho. Kaj se tice prekvalificiranosti…nisamjako dugo mogla dobiti posao, nikakav, isto sam tak hodala ko ti.Al ljubav me odnijela na drugu stranu gdje je ekonomska situacija bolja…jos uvijek radim nesto za sto sam predobra, ali brzo cu ja napredovat. No da posao mozes dobiti uvijek, s time se ne slazem. Ovisi o svemu i svacemu.i iskustva su individualna.

    P.S. Mogu ti se javiti kad dragi i ja odlucimo za NYC da pocnem pripremat listu i izludim ga, hehe?

    Comment by London Column — June 14, 2007 @ 9:59 am

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

Copyright Lidija Markes